Ik was juf in groep 3, in die groep zat een meisje dat enorm snel kon lezen. Op haar rapport verscheen dus een zeer goed voor technisch lezen. Wat opviel is dat ze geen idee had, gewoon nul komma nul, wat ze las. Het had bij wijze van spreken ook Russisch kunnen zijn. In al mijn jaren als leerkracht had ik dit nog nooit zo extreem meegemaakt, de jaren er na ook trouwens ook niet. Het bevestigde wel dat technisch lezen een heel andere tak van sport is dan begrijpend lezen.

 

Begrijpend lezen is wat mij betreft het belangrijkste vak op school, Je hebt het simpelweg bij alle vakken nodig, ja ook bij rekenen. Daar heb je het nodig bij die vreselijke redactiesommen waar het helaas meer gaat over begrijpend lezen dan over rekenen.

Veel kinderen worstelen met begrijpend lezen. Bij de CITO begrijpend lezen worden antwoorden gevraagd op iets dat in de tekst staat. Soms lezen kinderen de tekst niet, slordig of begrijpen ze simpelweg niet wat er staat.

 

Steeds vaker wordt duidelijk dat het met het lezen niet goed gesteld is in Nederland. Van de 15 jarigen wordt maar liefst 10 procent als functioneel analfabeet bestempeld. Uit een rapport van de onderwijsinspectie blijkt dat 25 procent van de basisschoolleerlingen groep 8 met een leesachterstand van 2 jaar verlaat. Dat is veel, heel erg veel!

 

Dat zijn dus niet perse kinderen die niet kunnen lezen, dit zijn kinderen die het onvoldoende beheersen om het goed toe te passen. Bij het instaleren van een nieuwe telefoon of het leren van nieuwe trucs bij het online gamen kom je een heel eind met filmpjes. Helaas bestaat ons leven ook uit saaie formulieren waar geen handige filmpjes bij komen.

 

Dit weekend heb ik een training gevolgd van www.opderit.cc , de cursus begrijpend lezen, Alle teksten de baas! Ik ben weer helemaal geïnspireerd. Mooi materiaal en een helder stappenplan.

 

Ook werd er veel aandacht besteed aan het hoofdstuk woordenschat. Wist je bijvoorbeeld dat je 95% van de woorden moet kennen om een tekst te kunnen begrijpen? Daar ging het bij dit meisje mis, ze was dan wel in Nederland geboren, thuis werd een andere taal gesproken dus eigenlijk was hier sprake van Nederlands als tweede taal (NT2).

 

Ik kan helpen, ook online!

 

Neem contact op via [email protected] of via 06-22479223