Beelddenkers en woordbeelden

Zeg nou zelf, als u wat schrijft denkt u dan aan spellingsregels? Nee, over het algemeen schrijf je gewoon zonder er bij na te denken. Pas als een woord er raar uitziet ga je denken.. mmmm, klopt dit wel? Dat is voor veel kinderen niet anders. Helaas weten kinderen vaak nog niet hoe een woord goed geschreven wordt en zullen ze daardoor niet snel denken dat een woord er raar uitziet. En waar voor het éne kind werkt om wel de regels bewust toe te passen in het werk werkt dat niet voor iedereen zo. Zo ook voor beelddenkers. Beeldenkers leren niet door herhaling, ze leren door plaatjes te zien, het grote geheel. En woorden, tja.. dat zijn nou eenmaal hele saaie plaatjes. Nog meer werkbladen laten maken helpt daarom maar beperkt. Maar wat helpt dan wel? Ik heb er mijn missie van gemaakt om leren weer leuk te maken. Want als iets steeds mislukt dan wordt het er niet leuker van.
Daarom heb ik een memoryspel gemaakt met plaatjes en woorden. Bij een plaatje hoort een bijpassend woord. Door regelmatig dit memoryspel te spelen gaan kinderen het woordbeeld onthouden. Ik trap af met een memoryspel met woorden die worden aangeboden in groep 4.
Waarom memory?
Kinderen beheersen het spel memory vaak beter dan volwassenen. Dit komt omdat kinderen over het algemeen meer in beelden denken dan volwassenen. Juist kinderen die moeite met spelling hebben kunnen hierdoor volwassenen verslaan. En wat is er nou beter voor het zelfvertrouwen?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *