Breuken, lastig en wel hierom

Veel kinderen hebben moeilijkheden om breuken te begrijpen. Niet zo verwonderlijk als je bedenkt hoe rekenen is opgebouwd. We zijn eerst oneindig bezig met het aanleren van de getallenlijn en plaats bepalen op de getallenlijn. Groter dan, kleiner dan, meer en minder.

En dan… breuken

Hoe kan het ? Zeven is toch groter dan vier?! En nu is 1/7 kleiner dan ¼!

Problemen

Dit geeft problemen bij het aanleren van breuken. Sommige kinderen raken gedesoriënteerd. Kinderen gaan uit van aantallen die bij een getallen horen. Bijvoorbeeld bij 7 auto’s hoort het getal 7. En dat is toch echt meer dan 4.

Breuken

Rond het 9e jaar komen kinderen op school in aanraking met het begrip breuken bij rekenen. Vooral kinderen die in beelden denken, de zogenoemde beelddenkers of recht georiënteerde denkers hebben moeite met het begrip breuken.

Breuken is een nieuwe rekenwereld

Met het aanleren van breuken stappen kinderen een nieuwe getallenwereld binnen. En dat geeft verwarring.

Wat zijn breuken?

We gaan hele getallen breken. Het getal één was het kleinste getal. Maar nu komt er een heel rekenveld bij tussen nul en één. Het kind gaat nu kennismaken met nieuwe eenheden en gehelen. Eén kan dus worden opgesplitst in stukjes. De leerkracht die ik op de basisschool had legde dat uit door een schoteltje op de grond kapot te laten vallen. Er was eerst één schoteltje maar nu zijn er 7 scherven.

Dit was een zeer verhelderende methode om breuken uit te leggen.

Inzicht

Extra inoefening en inzicht biedt het pdf breuken oefenen met pizza. Verkrijgbaar bij klaslokaal.nu Dit pdf. bevat 7 werkbladen en 5 spelideeën/ spellen die kunnen helpen.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *