gedachte mindset

Gedachtekracht

Je bent wat je denkt… beetje cryptisch en waar. Als je ervan overtuigd bent dat iets niet lukt dan is de uitkomst zeker, het lukt ook niet. En als het per ongeluk wel lukt dan komt dat niet door jezelf maar heeft het lot je een handje geholpen.

Doorzetten

Iets anders zien we bij topsporters en kleine kinderen. Wie denkt dat nieuwe records eenvoudig verbroken worden heeft het mis. Deze zijn behaald met bloed zweet en tranen. Kleine kinderen beschikken ook over dit doorzettingsvermogen. Een kind dat leert lopen denkt niet na drie keer omvallen, “lopen is niets voor mij, ik denk dat ik het maar niet meer probeer”.

Handdoek in de ring

Hoe komt het toch dat veel mensen al snel de handdoek in de ring gooien? Dat iets alleen maar kan als het in één keer lukt? Dat we onszelf zo vaak voor de gek houden?

We luisteren maar al te graag naar goedbedoelde adviezen die bevestigen wat we al wisten, we kunnen iets niet. “Doe jij het nou maar niet, laat dat maar aan anderen over”. Remmend en eigenlijk zeer oneerlijk!

Eigen ervaringen

Als je als kind vaak genoeg hoort dat je iets niet kunt ga je het ook geloven. Ik heb eens een jongen in de klas gehad waarvan de moeder steeds maar beweerde dat hij zo verlegen was, ik herkende het niet tot ik hem samen met zijn moeder zag. Hij kroop achter haar rug weg. Ik begrijp waar haar overtuiging vandaan kwam maar ik zag in de klas een zelfverzekerd jongetje dat geen spoor van verlegenheid vertoonde.

Ook zat er eens een jongen in mijn klas met maar één goede vriend. Zijn moeder maakte zich erg veel zorgen over zijn sociaal emotionele ontwikkeling. Toch lag hij goed in de klas, was hij zeer sociaal maar vond hij het hebben van maar één vriend prima.

Twee voorbeelden waar waarden worden gegeven aan gedrag. En best jammer als er van een niet bestaand probleem een probleem wordt gemaakt.

Twijfel en zelfbeeld

Een kind dat te nadrukkelijk hoort dat hoe hij is een probleem met zich meedraagt zal gaan twijfelen over zichzelf, krampachtig iets willen veranderen en daardoor een stuk van zichzelf verliezen. Een kind dat te vaak hoort dat hij zo goed is kan gaan lijden aan zelfoverschatting. Je ziet dat het een lastig probleem is waarin je het evenwicht moet zoeken.

Leren door spel

Ik heb in mijn praktijk onder andere gewerkt met een mindset kwartet maar kwam er niet goed uit. Ik ben een voorstander van betekenisvol en ook zelfstandig kunnen werken met spellen. Dat lukte niet goed met dit spel. Je kon prima kwartetten maar ik mistte het stukje inzicht creëren.

Ik leer leren

Bij de methode “ik leer leren, van centrum Tea Adema, wordt gewerkt met rode en groene gedachten. Het is duidelijk wat positieve gedachten zijn en wat niet echt helpende gedachten zijn. Een voorbeeld is dat een kind kan het best als positief zien als het denkt dat het voor slimme mensen vanzelf gaat. Toch is dat een negatieve gedachte.

Ik mistte die duidelijkheid bij het kwartet waarmee ik werkte en heb een nieuw spel ontwikkeld waar duidelijk is wat de helpende maar ook wat de remmende gedachten zijn. Je kunt al spelend met het kind in gesprek over de stellingen en waarom sommige gedachten groen zijn en andere gedachten rood.

Ook kunnen kinderen dit spel zelfstandig spelen en hopelijk ontstaan er dan mooie gesprekken en inzichten.

Het spel is verkrijgbaar via https://klaslokaal.nu/product/gedachtekracht-kwartet/

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *